Jumlah Rakan Datang Menjenguk

Tuesday, January 11, 2011

Rahsia bisnes TASKA & TADIKA

Disebabkan permintaan yang sedia ada serta faktor yang mendesak, perniagaan Taska & Tadika dilihat sebagai satu keperluan dan perkhidmatan yang sangat diperlukan oleh para ibubapa pada masa kini dan akan datang.

Kebanyakan ibubapa akan memilih untuk menghantar anak mereka yang berumur 2 bulan hingga 4 tahun ke Taska manakala anak yang berumur 5 tahun hingga 6 tahun ke Tadika demi menggalas tanggungjawab mereka sebagai pengasuh, penjaga serta pendidik ketika mereka sedang bekerja.

Oleh yang demikian, dapatlah kita simpulkan bahawa perniagaan Taska & Tadika adalah perniagaan ‘Sun Rise Business’ iaitu perniagaan yang akan sentiasa mempunyai pelanggan.

1. Apakah Itu Taska?

-TASKA adalah singkatan kata dari Taman Asuhan Kanak-Kanak.
-Taska boleh didefinisikan sebagai “mana-mana premis yang menerima masuk kanak-kanak melebihi 4 orang yang berumur 4 tahun ke bawah selain dari seisi rumah dengan menerima upah.”
-TASKA adalah berbeza dari TADIKA dan Pusat Jagaan Kanak-Kanak.
-Tujuan TASKA diadakan adalah untuk membantu ibubapa menjaga anak-anak mereka sepanjang ketiadaan ibubapa. Penubuhan Taska perlu didaftarkan dengan Jabatan Kebajikan Masyarakat.

2. Apakah Itu Tadika?

-Tadika adalah singkatan daripada Taman Didikan Kanak-Kanak.
-Tadika boleh didefinasikan sebagai “mana-mana premis yang menerima masuk lebih dari 4 orang kanak-kanak berumur 5 hingga 6 tahun untuk tujuan menerima pendidikan dengan upah.”
-Penubuhan Tadika swasta perlu didaftar dengan Jabatan Pelajaran Negeri (JPN), iaitu di bawah Unit Pendidikan Swasta.
-Oleh yang demikian semua hal berkaitan dengan tadika swasta perlu dirujuk kepada Jabatan Pelajaran Negeri (dulu dikenali sebagai Jabatan Pendidikan Negeri).

3. Tips Untuk Perniagaan Taska & Tadika

-Pendaftaran – TASKA perlu berdaftar dengan Jabatan Kebajikan Masyarakat (JKM) dan TADIKA berdaftar dengan Jabatan Pelajaran Negeri (JPN).
-Persekitaran yang bersih dan selamat – Sila pastikan kebersihan kawasan sekitar Taska atau Tadika pada tahap yang memuaskan.
-Lokasi – Pilih lokasi Taska atau Tadika yang strategik, mudah untuk dilihat dan dikunjungi.
-Warna – Perlulah memilih tema warna yang sesuai dan ceria untuk Taska & Tadika bagi membantu perkembangan menyeluruh kanak-kanak.
-Program & aktiviti yang berkualiti – Sila pastikan program yang ditawarkan memberi pendedahan yang baik kepada proses awal pendidikan & pembelajaran kanak-kanak.
-Insuran – Adalah digalakkan Taska atau Tadika menyediakan skim insuran kepada kanak- kanak di bawah jagaan mereka.
-Fardu Ain @ Iqra’ – Sebaik-baiknya Taska atau Tadika menyediakan program pelajaran asas fardu ain & iqra’.
-Perkhidmatan Pengangkutan – Taska atau Tadika yang mempunyai perkhidmatan pengangkutan sendiri akan lebih digemari oleh ibubapa kerana memudahkan mereka.

untuk info lanjut, sila layari URL ini;
http://www.BengkelTaskaTadika.com/index.php?ref=pasti77
http://www.BengkelTaskaTadika.com/index.php?ref=pasti77
http://www.BengkelTaskaTadika.com/index.php?ref=pasti77

No comments:

Post a Comment