Jumlah Rakan Datang Menjenguk

Saturday, July 10, 2010

BOLA & BISNES



Perlawanan Bola Sepak Piala Dunia 2010 telah melabuhkan tirainya. Tahniah buat Sepanyol...pasukan aku telah tersisih jauh...Brazil...takpela 4 tahun lagi jadi penganjur dan juara...heheee.....



Apabila menyebut perlawanan bola sekecil liga di Malaysia hingga ke Piala Dunia, semuanya berkisar pasal bisnes. Disebabkan perebutan sebiji bola di atas padang antara 2 pasukan yang berlawan, banyak pihak dapat menjalankan bisnes dengan lebih hebat yang melibatkan bola secara langsung atau tidak langsung. Industri pelancongan yang merangkumi tempahan bilik hotel, restoran, percetakan, pengiklanan, pengangkutan awam, komunikasi dan sebagainya terus meningkat sepanjang tempoh perlawanan bola sepak.



WC2010 yang berlangsung di negara Afrika Selatan telah memberi ruang yang besar untuk rakyatnya menjalankan pelbagai bisnes sokongan secara langsung atau tidak kepada perlawanan yang paling berprestij di dunia. Penjualan barang-barang cenderahati, pakaian sukan seperti jersi setiap pasukan bertanding untuk para penyokong, restoran, bilik hotel dan sebagainya telah memberi keuntungan yang besar untuk rakyatnya. Mungkin ada beberapa orang rakyatnya yang telah menjadi jutawan setelah menjalankan bisnes sokongan ini. Itulah kuasa sebiji bola yang menjadi rebutan.

Perlawanan bola sepak WC2010 ini juga telah menemukan jenama sukan yang terkenal untuk mempromosikan jenama mereka iaitu Adidas dan Nike. Kesemua 32 pasukan yang terlibat telah ditaja dengan begitu hebat sekali yang meliputi kasut sehinggalah jersi yang menonjolkan jenama Adidas dan Nike. Ia menunjukkan bukan sahaja perlawanan bola sepak tetapi perlawanan pengiklanan jenama sukan untuk meluaskan empayar bisnes mereka.

Aktiviti bisnes yang berunsur negatif juga turut berkembang sama ketika perlawanan bola sepak WC2010 seperti perjudian, penjualan arak dan pelacuran. Ada yang halal dan ada yang haram dari segi lesen di negara penganjur tersebut dan juga di negara-negara lain dunia. Semua akibat kegilaan menyokong bola sepak dan menyebabkan industri bola sepak mendapat sambutan yang paling hebat di dunia.

Banyak juga pihak industri hiburan dan juga seni termasuk drama dapat mengaut keuntungan hasil produk-produk yang ada kaitan langsung dengan bola. Hebatnya kuasa bola sepak sehingga dapat mengukuhkan industri pelbagai bisnes, ini bolehlah kita panggil industri bola sepak.

Sebab itu banyak negara yang ingin menawarkan diri untuk menjadi penganjur sukan bola sepak Piala Dunia ini kerana pelaburan untuk menyediakan infrastruktur dan sebagainya akan menggalakkan kegiatan ekonomi negara tersebut. Dalam kata lain, industri bola sepak akan menggalakkan industri-industri lain seperti pelancongan dan secara tidak langsung mengharumkan nama penganjur setelah berjaya menganjurkannya. Bertemu lagi pada tahun 2014 di negara juara....Brazil.

No comments:

Post a Comment