Jumlah Rakan Datang Menjenguk

Sunday, July 18, 2010

Rahsia Bisnes Orang JEPUN


Kejayaan orang Jepun dalam bidang ekonomi amat mengagumkan. Siapa sangka selepas mengalami kehancuran yang dahsyat dalam Perang Dunia Ke-2, Jepun mampu bangkit semula dengan kekuatan yang luar biasa!!!
Faktor utama kejayaan orang Jepun terletak pada budaya kerja, sistem etika, pengurusan yang cekap, kreativiti dan semangat juang yang tinggi tanpa mengenal erti kekalahan. Mereka menjadi kebanggaan asia kerana dapat mengatasi pihak Barat daripada segi pencapaian dan produktivitinya. Orang Jepun terkenal dengan sikap rajin dan optimistik.
Cara mereka mengendalikan sesuatu perkara dan pekerjaan adalah berbeza daripada gaya orang Barat. Kejayaan orang Jepun begitu mengagumkan sehingga menimbulkan pelbagai pertanyaan berkenaan formula yang mereka gunakan. Pencapaian Jepun juga adalah luar biasa walaupun pernah mengalami kemusnahan pada Perang Dunia Ke-2.
'Di mana ada kemahuan di situ ada jalan' adalah pepatah paling baik bagi menggambarkan sikap serta tabiat kerja orang Jepun. Sikap yang boleh kita contohi terutamanya dalam menjalankan bisnes ialah 'Kai Zen'. Kai Zen adalah amalan kualiti kerja yang memberikan penekanan kepada 3 aspek utama iaitu peningkatan kerja yang berterusan, dapat diukur dan dilaksanakan secara berperingkat.
petikan dari buku Rahsia Bisnes orang Jepun oleh Ann Wan Seng

No comments:

Post a Comment