Jumlah Rakan Datang Menjenguk

Tuesday, April 6, 2010

Bisnes MLM










Apabila memperkatakan bisnes MLM, pasti ada yang berbangga dengannya kerana telah berjaya mengubah kehidupan 360 darjah dan tidak kurang juga yang fobia mendengarnya kerana pernah gagal dalam perjuangan. Bisnes MLM masih asing lagi di kalangan warga Malaysia mungkin disebabkan mereka masih belum terdedah sepenuhnya dengan budaya bisnes alternatif ini. Tambahan pula bukan semua yang meminati bisnes sama ada bisnes secara konvensional, kontrak, jualan secara langsung sama ada SLM atau MLM kerana mereka lebih senang bekerja dalam sektor kerajaan dan swasta dengan gaji bulanan.

MLM atau Multi Level Marketing adalah salah satu cabang bisnes secara jualan langsung yang amat berbeza dengan SLM atau Single Level Marketing. MLM adalah Pemasaran Berbilang Tingkat di mana pengedar atau usahawan perlu mencari rakan kongsi atau lebih dikenali sebagai 'downline' di mana secara mudah bermakna mengedar produk atau perkhidmatan dari syarikat kepada pelanggan melalui ahli atau pengedar. Pengedar akan dibayar bonus, mengikut tingkat, di atas usaha mereka mengedar barangan atau perkhidmatan. Jumlah bonus yang akan diterima bergantung kepada usaha masing-masing. Justeru tidak hairanlah seseorang itu boleh memperolehi pendapatan yang lebih banyak daripada individu yang menaja mereka. Manakala, SLM ialah bisnes di mana pengedarnya hanya mendapat keuntungan runcit sahaja di atas jualan produk atau perkhidmatan yang disediakan oleh syarikat. Secara logiknya, kalau hendakkan untung besar, kenalah menjual dengan banyak. Anda mampu buat?

Orang ramai selalu terkeliru dan menganggap MLM adalah skim piramid cepat kaya. Skim piramid cepat kaya adalah haram di sisi undang-undang, manakala MLM pula sah di sisi undang-undang. Justeru Kerajaan mensyaratkan syarikat yang ingin menjalankan perniagaan MLM mempunyai lesen jualan langsung dalam kategori MLM. Syarikat yang menggunakan sistem piramid skim cepat kaya tidak akan diberi lesen oleh pihak Kerajaan. Kini Kerajaan sedang membuat pindaan terhadap AJL supaya rakyat tidak mudah tertipu atau dapat dibela apabila ditipu oleh pihak yang tamak. Rakyat digalakkan supaya menyertai bisnes MLM untuk menambah pendapatan sampingan kerana bisnes ini juga telah menyumbangkan pendapatan besar kepada Negara.

Tidak dapat dinafikan ramai yang telah berjaya menjadi jutawan hasil daripada bekerja kuat dalam bisnes MLM, ada yang menjadi jutawan dalam tempoh tidak sampai setahun pun dan menjadikan bisnes ini sebagai kerjaya baru sepenuh masa setelah dahulunya sebagai punca pendapatan sampingan sahaja. Ramai kaum Melayu yang menyertai bisnes ini secara sampingan sahaja di mana majoritinya bekerja dalam sektor kerajaan atau swasta telah menjadi jutawan. Secara tidak langsung ia telah menaikkan taraf hidup sosioekonomi kaum Bumiputera Melayu Islam menjadi lebih stabil.

Ramai yang menyertai bisnes MLM ini pada asalnya ingin menambah pendapatan sedia ada sahaja kerana desakan hidup di kota telah menuntut warganya untuk bekerja lebih kuat dan bijak. Atas desakan hidup di kota, ada yang membuat pelbagai kerja atau bisnes sampingan seperti pemandu teksi, pekerja mahir secara 'freelance', jual nasi lemak, mengasuh kanak-kanak, menjadi ejen insurans atau wakil takaful dan yang paling berprestij ialah bisnes MLM. Bisnes ini amat sesuai kepada mereka yang masih bekerja untuk menambah pendapatan kerana masanya yang tidak terhad.

Produk syarikat MLM kebanyakkannya adalah produk kesihatan seperti makanan dan minuman tambahan seperti kopi, madu dan sebagainya, barangan keperluan rumah seperti penapis air, bahan pencuci dan sebagainya serta barangan wanita seperti kosmetik dan pakaian dalam. Kebanyakan produk yang dijual telah disahkan halal oleh pihak yang berkelayakan atau menepati piawaian GMP atau mendapat status 'superbrands'. Pengedar boleh mendapatkan barangan ini dengan harga yang lebih rendah daripada harga pasaran di gedung-gedung besar seperti Mydin, Giant, Carrefour atau Tesco selain dapat mengumpul mata dan yang lebih penting mendapat peluang kenaikan pangkat.

Jika dibandingkan bisnes MLM dengan konvensional, bisnes MLM lebih selamat kerana tiada risiko besar di mana modal untuk bisnes konvensional amat besar selain setiap bulan perlu membayar kos 'overhead' kepada bank, pemilik kedai, air, elektrik dan sebagainya. Pendek kata, modal besar, risiko pun besarlah. Bisnes konvensional seperti bisnes jualan produk atau perkhidmatan seperti kedai runcit, restoran, kedai 'hardware', kedai dobi, tadika dan sebagainya memerlukan komitmen yang amat tinggi dan amat tidak sesuai kepada golongan yang ingin menambah pendapatan sampingan sekiranya mereka masih bekerja 'makan gaji'. Begitu juga dengan bisnes penternakan atau pertanian, anda memerlukan pengorbanan yang tinggi untuk mengusahakannya di samping risiko yang besar, kalau berjaya mengharunginya, anda mampu tersenyum puas. Bisnes MLM adalah bisnes secara 'teamwork' untuk mencapai matlamat yang sama tidak seperti bisnes konvensional di mana anda bekerja kuat seorang diri dan hanya anda yang dapat habuannya. Pendek kata, bisnes MLMlah yang sesuai untuk mereka yang masih bekerja sebagai 'kuli' kepada majikan anda.

Bagi memberi motivasi kepada pengedar atau usahawan untuk bekerja lebih kuat, kebanyakan syarikat MLM memberi habuan yang lumayan berupa melancong ke luar negara atau Umrah dan juga tabung kereta mewah. Ramai yang telah berjaya menyahut cabaran dan merebut peluang yang ditawarkan dan berpuas hati dengan pengorbanan yang dilakukan.

Ada syarikat MLM yang telah berjaya disenaraikan di Papan Utama BSKL seperti syarikat Hai-O dan Amway serta menerima pelbagai anugerah di peringkat negara dan Asia serta dunia. Syarikat terulung yang telah dikategorikan sebagai MLMS (Multi Level Marketing Syariah) ialah syarikat HPA iaitu syarikat Bumiputera Muslim yang berasal dari Perlis. Syarikat yang terkenal dengan kopi 'mai secawan' ini terus gah di persada negara dengan pelbagai cabang bisnes lain seperti restoran RFC, RCH, kedai dobi, hotel dan sebagainya.

Setiap syarikat MLM mempunyai 'killer product' dan pelan pemasaran yang tersendiri dan ini menjadi rahsia kekuatan sesebuah syarikat. Jika anda berminat ingin menambah pendapatan sampingan, sertailah syarikat MLM terbaik dengan pemimpin yang baik. Dengar kata pemimpin anda kerana pemimpin anda telah berjaya mengharungi segala rintangan yang ada, bak kata pepatah jika ingin berjaya ikutlah cara orang yang telah berjaya. Selamat berjaya dalam bisnes MLM.

No comments:

Post a Comment