Jumlah Rakan Datang Menjenguk

Tuesday, April 6, 2010

Ternakan KAMBING















Pengenalan
Kambing atau bebiri adalah sinonim dengan aktiviti mengembala oleh para nabi. Nabi junjungan s.a.w. merupakan pengembala kambing sejak dari remaja sebelum dilantik menjadi Nabi lagi.

Nabi gemar memakan daging dan meminum susu kambing kerana khasiatnya yang tinggi. Maka, memakan daging dan meminum susu kambing merupakan sunnah yang perlu diamalkan. Sebagai orang yang beriman, kita mesti yakin dengan sunnah. Mengikut kajian saintifik, khasiat daging dan susu kambing lebih baik daripada lembu. Maka, memakan daging dan meminum susu kambing bukan sahaja mendapat pahala daripada amalan sunnah, namun badan mendapat zat yang baik untuk kesihatan badan.

Ada pihak yang anti-Islam cuba menyebarkan fahaman bahawa memakan daging atau meminum susu kambing akan menyebabkan penyakit yang kronik seperti darah tinggi atau penyakit lain.

Pasaran














Tidak semua orang boleh memakan daging kambing atas alasan kesihatan atau memang jenis tidak makan daging seperti 'vegetarian'. Namun demikian, permintaan terhadap bekalan daging kambing ini memang sentiasa tidak mencukupi.

Di negara kita Malaysia, permintaan terhadap bekalan daging kambing sangat tinggi sehinggakan penternak tempatan masih gagal untuk memenuhi permintaan tersebut. Permintaan makin memuncak apabila tiba musim perayaan terutama Hari Raya Idul Fitri dan Adha untuk tujuan jamuan raya, kenduri kahwin, aqiqah dan korban sehinggakan pihak kerajaan terpaksa mengimport bekalan daging kambing daripada luar negara seperti Australia.

Potensi penternakan kambing atau bebiri untuk para dan bakal usahawan ternak amat besar untuk diterokai. Pihak kerajaan banyak menyediakan kemudahan pembiayaan untuk memulakan bisnes penternakan ini melalui Agro Bank, Tekun, MARA dan sebagainya.

Baka-baka yang baik seperti Boer dan Jamnapari mendapat sambutan yang menggalakkan oleh para usahawan ternak. Bisnes penternakan ini juga dapat membantu bisnes-bisnes sokongan lain seperti tanaman jagung, rumput, baja organik serta bahan buangan daripada ladang kelapa sawit seperti pelepah yang boleh dijadikan makanan alternatif.

Kambing adalah sejenis haiwan yang 'degil', kepada sesiapa yang ingin melaburkan wang ringgit dalam bisnes penternakan ini hendaklah 'berhati kering'. Potensi terbentang luas, cuma komitmen dan kesabaran menempuh segala halangan mesti diteruskan. Selamat berjaya sebagai 'pengembala kambing' moden.

2 comments:

  1. Takkan nak tayangkan gambar kambing yg dah disembelih tergantung kot.

    ReplyDelete