Jumlah Rakan Datang Menjenguk

Monday, April 19, 2010

HARGAILAH 5 PELUANG sebelum datang 5 PENGHALANG

Rebutlah lima peluang sebelum tibanya lima penghalang.

1. MUDA SEBELUM TUA.
2. SIHAT SEBELUM SAKIT.
3. KAYA SEBELUM MISKIN.
4. LAPANG SEBELUM SIBUK.
5. HIDUP SEBELUM MATI.


Tepat sekali pesanan Rasulullah saw;

Rebutlah peluang lima perkara sebelum datang lima perkara
yang lain iaitu;

(1) masa muda mu sebelum tua mu,
(2) masa sihat mu sebelum sakit mu,
(3) masa kaya mu sebelum miskin mu,
(4) masa lapang mu sebelum sibuk mu,
(5) masa hidup mu sebelum mati mu.
Riwayat Muslim

Ramai yang mensia-siakan masa muda, apabila sudah tua baru nak menyesal. Mungkin ada yang berkata," Kenapalah dulu aku malas belajar, kan hidup susah sekarang ni."

Ramai yang masa sihat tidak menjaga kesihatan, makan secara tidak sihat, merokok dan tidak bersenam. Apabila jatuh sakit, ada yang berkata, "Nyesalnya aku hisap rokok dulu, sekarang apa pun aku tak boleh makan."

Apabila ada wang yang lebih, ramai yang suka boros berbelanja dengan kad kredit dan berhutang macam orang kaya, tetapi apabila tidak terkawal, mulalah nak berjimat sebab dah miskin. Sepatutnya berjimat-cermat ketika ada wang yang banyak dan membuat simpanan untuk masa hadapan. Mungkin ada yang mengeluh, "Kenapalah aku bodoh sangat berbelanja yang bukan-bukan, aku kena berhenti merokok sebab banyak wang aku habis sebab rokok."

Semua manusia ada masa 24jam sehari, tetapi ramai yang membuang masa ketika waktu lapang dengan membuat perkara tidak berfaedah. Tetapi apabila tiba-tiba menjadi sibuk mulalah menyesal,"Pasal apa aku tak buat kerja tu dulu, aku asyik main 'computer games' jer, kan dah kena marah oleh bos."

Hidup hanya sekali, maka buatlah yang terbaik sebelum mati. Kalau mengaku Islam, amalkan ajaran Islam dalam hidup, Insya Allah syurga balasannya selepas mati.

No comments:

Post a Comment