Jumlah Rakan Datang Menjenguk

Tuesday, April 6, 2010

Pelaburan AROWANA

Pengenalan



Ikan AROWANA atau dikenali juga sebagai ikan kelisa boleh dibahagikan kepada beberapa jenis. Biasanya dibahagikan mengikut asalnya iaitu Asia, Australia dan Amerika Selatan. Jenis arowana dan habitat asalnya adalah seperti di bawah :

1. Asian Arowana (dilindungi oleh CITES- spesis diancam kepupusan):
- Kelisa emas (Malaysian golden/crossback)
- Kelisa merah
- Kelisa hijau/kuning

2.Ausralian arowana
- Kelisa mutiara (pearl arowana)

3.South American Arowana
- Kelisa perak (silver arowana)
- Kelisa hitam (black arowana)


Kelisa emas adalah merupakan spesis yang dilindungi oleh CITES iaitu suatu badan di bawah Pertubuhan Bangsa-bangsa Bersatu (PBB) kerana diancam kepupusan. Kelisa emas ini pula hanya terdapat di Indonesia dan Malaysia sahaja. Dari segi kualiti, Kelisa emas Malaysia atau lebih dikenali sebagai 'Malaysian Golden/crossback golden' adalah lebih berkualiti kerana memiliki sisik emas penuh (6 jalur) berbanding kelisa emas Indonesia (4-5 jalur sahaja).

Selain itu, masyarakat Cina juga mempercayai ikan ini mampu membawa tuah dan mereka percaya bahawa ikan ini merupakan jelmaan naga kerana sisiknya yang mirip sisik naga dalam mitos-mitos Cina. Kedua-dua faktor di atas menjadikan ikan ini sangat istimewa dan mendapat permintaan yang tinggi terutama untuk pasaran eksport ke Singapura, China, Jepun, Hong Kong, Kanada dan lain-lain.


Pelaburan

BERDASARKAN laporan Jabatan Perikanan, industri ikan hiasan Malaysia telah berkembang dengan pesat.

Ini berdasarkan statistik anggaran tahun 2008 bahawa pengeluaran dari industri ikan hiasan adalah 733 juta ekor ikan.

Salah satu spesies ikan hiasan utama negara adalah ikan arowana (Scleropages formosus) dan Kementerian Pertanian dan Industri Asas Tani telah mengenal pasti industri ikan arowana sebagai salah satu industri bernilai tinggi.

Bagi memastikan pembangunan industri ikan arowana yang berterusan, Jabatan Perikanan telah mengadakan satu Pelan Pengurusan Pemuliharaan Ikan Arowana di Tasik Bukit Merah supaya habitat asal ikan arowana ini dapat dipulihara.

EMAS berenang dengan warna yang pelbagai dan dianggap membawa tuah. Mungkin itu kata-kata paling tepat menggambarkan bagaimana ikan arowana terlalu berharga.

Sebab itu, industri ini semakin menarik minat mereka yang berkemampuan untuk melabur, kerana melihat potensinya yang boleh menjana keuntungan lumayan.

Sebab itu, banyak syarikat telah membuat pelaburan sama ada sebagai perniagaan teras atau cabang perniagaan, dan jumlahnya semakin meningkat terutama di kawasan Bukit Merah.

Kawasan ini terkenal sebagai pusat ternakan ikan kelisa kerana kesesuaian airnya dengan pH antara 6.8 dan 7.4 dari tasik berhampiran, di mana kesemua kawasan ternakan pada asalnya merupakan bendang sawah.


Sistem pawah banyak digunakan oleh para usahawan yang membuka kolam penternakan untuk para pelabur yang berminat. Kebiasaannya syarikat akan menyediakan beberapa pakej dengan pelbagai jenis baka induk di mana setiap pakej merangkumi 20 ekor induk. Purata harga setiap induk ialah RM5,000. Induk yang paling mahal dan digemari ialah baka Malaysian Golden.


Setiap pakej akan dikhaskan dengan sebuah kolam untuk seorang pelabur sahaja. Setiap pakej menawarkan kontrak lima tahun dengan penyelenggaraan dan makanan dibiayai oleh syarikat. Selepas hasil tuaian, anak-anak ikan daripada induk akan dibahagikan dengan nisbah 50 peratus antara pelabur dengan syarikat. Anak-anak ikan ini akan dieksport ke luar negara atau boleh juga dibesarkan menjadi induk baru.

Potensi perniagaan dan pelaburan ikan purba ini sangat cerah dan pelabur yang mampu dan berminat boleh menambah pendapatan sampingan atau menjadikan ia sebagai pendapatan tetap untuk menyara hidup.

Tetapi, berhati-hatilah dengan skim atau pakej yang ditawarkan kerana ada pihak yang cuba mengambil kesempatan cuba menipu orang ramai dengan tawaran palsu. Buat kajian dahulu, melaburlah dengan syarikat yang sah dan diyakini ramai. Selamat melabur dalam bisnes penternakan ikan purba ini.

No comments:

Post a Comment